Transport verslag oktober 2008

Wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar?   Zou dat geloof hem soms kunnen redden?

Als iemand nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin?  Jacobus 2

Vrienden, stel dat iemand zegt dat hij gelooft, maar hij doet niet wat God van hem vraagt.

Dan is zijn geloof zinloos, want hij zal niet gered worden. Stel dat een gelovige geen kleren heeft, en te weinig eten heeft. En stel dat jullie dan tegen hem zeggen: “Het beste ermee! Trek maar warme kleren aan, en ga maar lekker eten!” Als je dat zegt zonder hem echt te helpen, zijn je woorden zinloos. Je moet zo iemand natuurlijk ook geven wat hij nodig heeft. (Jacobus 2. Bijbel in gewone taal)

Welkom op de website van

stichting "Hulp aan Limanowa" zuid Polen

ANBI geregistreerd

Dus uw giften zijn aftrekbaar voor de belasting

Reisverslag transport oktober 2008

Zaterdag 18 oktober hebben wij (Albert K, Jolande, Alex, Bert, Albert B, Grietje en Marieke) de bussen auto en de aanhangers geladen. Alles liep voorspoedig onder de leiding van Bert Heijkoop. Nadat alles geladen was hebben we afgesproken om maandag 18.30 uur bij de parkeerplaats de lange akkers te zijn om vanaf daar de reis met ze allen te beginnen. De delegatie uit Hoogeveen had nog een uitzwaai comité mee genomen Marry, Jolande en de kids Koekoek. Nadat de spullen van Albert K overgeladen was kon er afscheid genomen worden, en de lange reis kon beginnen. Om 18.45 uur begonnen we met rijden, we hadden afgesproken om om de 3 uur te wisselen en gelijk een plaspauze te maken. Alleen had de bus van Albert en Albert soms wat moeite met de heuvels, maar voor de rest is de reis prima verlopen en we waren rond 5.15uur bij de Poolse grens ,waar we zo door konden rijden (scheelt mooi wat tijd) Klaas de geldbaas heeft daar nog even wat euro’s voor zloty’s gewisseld, toen kon de reis weer verder over de kedegedeng weg (kun je je haast niet voorstellen dat er dan iemand naast je ligt te slapen ) we kwamen rond 14.45 uur aan in Limanowa. Klaas had onderweg al contact gehad met Dorotha, en afgesproken dat we s’middags om 16.00 uur de pakketen zouden uit delen op het marktplein. We zijn eerst naar Stara Wies de camping gegaan om onze eigen spullen uit te laden en 1 aanhanger achter te laten voor de sociale dienst. Daarna zijn we naar de sociale dienst gegaan en hebben de bussen en auto bij het busstation neer gezet en toen naar binnen, waar we welkom werden geheten door Dorotha de loco burgemeester en natuurlijk Jazeckh,na een kop koffie te hebben gedronken en hier kreeg Albert K van de loco burgemeester een fles drank (de rest niet) later kregen wij van Jazeck ook nog een tas met cadeautjes. Na de nodige foto’s, snel naar het marktplein gegaan waar iedereen ons al stond op te wachten, Dorotha had de dames van de sociale dienst al vast vooruit gestuurd zodat niet iedereen weer weg zou gaan. Het spreek woord vele handen maken licht werk klopt helemaal, iedereen hielp mee om alles bij elkaar te zetten zodat ze het mee konden nemen. Ondertussen werden er nog wat snoepjes uit gedeeld en kreeg iedereen 2 pennen die Klaas had meegenomen, ook met zo klein gebaar zijn ze al heel blij en wordt je een paar keer bedankt door de mensen. Toen alles weg was hebben we ook maar besloten om alle pakketten maar gelijk bij de sociale dienst af te leveren , Albert B en Klaas snel terug naar de camping om de achtergelaten aanhanger op te halen terwijl Alex, Dorotha, en Marieke al onderweg waren om de aanhanger en bus leeg te pakken, het was toch wel heel veel en werd er gevraagd of de bus niet wat dichter bij de deur kon komen, toen die leeg was, was de andere aanhanger aan de beurt. Wat waren ze blij met alle kleding, kinderwagens en zelfs het kerstspul vonden ze mooi, we zijn wel een paar keer bedankt door Doratha , ze hadden nog nooit zoveel spullen gekregen. Ook werd er om Klaas zijn tekst op de dozen gelachen (het klopte niet helemaal maar de vertaling was goed bedoelt). Nu waren we bijna van al het meegebrachte spullen af, alleen nog voor de gezinnen die we zouden bezoeken stond er nog wat in. Toen gauw terug naar de camping om ons even op te frissen ,want we waren s’avonds uit genodigd om uit eten te gaan in Dom Cultury met Jazeck, Dorotha, Maria (nichtje van Jazeck en Dorotha) en de loco burgemeester, hier heeft iedereen Pools eten gehad wat echt lekker was. Dorotha en Maria hebben ons woensdag een dag mee uit genomen, we moesten om 10 uur bij de sociale dienst zijn, daar nog even wachten want er was net in die week controle van alle papierwerken op het kantoor en Dorotha moest nog even andere kleren aan doen, toen waren we klaar voor vertrek. Eerst naar een oud dorpje gereden waar alles in oude staat moet blijven, alleen de daken mochten verandert worden maar wel in de zelfde stijl, het was mooi om te zien, daarna weer de auto en de bus in, om de reis weer verder te maken (we hadden er nog niet lang genoeg ingezeten) wel was het landschap heel mooi en kwamen we aan bij Kriscienke Nad Dunajcem. Daar hebben we een kano tocht gemaakt , omgeven door de bergen van ongeveer 2 ½ uur op een gegeven moment waren we in Slowakije, ook hier was het landschap prachtig , als de zon weg was tussen de bergen was het wel erg koud. Toen we uitgestapt waren gingen Dorotha, Alex en Albert B met een soort buurtbusje terug naar het begin punt om de bus en auto op te halen, nadat iedereen gegeten had heeft Dorotha ons nog een paar plekjes laten zien wat mooi is om er naar toe te gaan, als je er op vakantie gaat. Na een lange mooie dag kwamen we weer op de camping aan, daar nog even gezellig naar zitten kletsen en dan naar bed want donderdag gaan we naar onze gezinnen. Eerst naar het nieuwe gezin van Albert en Marry geweest, het was slecht weer het regende, hoog de bergen in en lekkere smalle kronkel wegen, lekker glibberig maar we zijn er toch gekomen, toen moesten we ook nog weer naar terug, met veel geslip en geglibber is het toch gelukt ,wat kunnen de jongens toch goed rijden (was best wel eng vonden Grietje en Marieke). Toen naar het gezin wat nu van Alex en Marry is, dit gezin is druk aan het bouwen ,om er een verdieping boven op te bouwen, om de droom van de kinderen waar te maken een eigen slaap kamer. Toen was het gezin van Klaas en Jolande aan de beurt ook hier werden we hartelijk ontvangen, ze hadden een mooi stuk bij het huis aangebouwd. Als laatste naar het gezin van Albert en Grietje , hier werden we al opgewacht door de op een na jongste, met panlat in de handen (met andere woorden pas maar op) ze zijn nog steeds aan het bouwen maar het schiet niet echt op. S’avonds hebben we Dorotha en Maria uitgenodigd om met ons uit eten te gaan ( Jazeck was een paar dagen weg) het was erg gezellig, in de kelder en het werd ook nog een beetje romantisch want het licht viel uit , met kaarslicht verder gekletst en gelachen . toen hebben we afscheid genomen. Maria had nog een Poolse cake voor ons gebakken voor op de terug weg ,hij was nog een beetje warm en weer werden we bedankt voor alle spullen wat we mee genomen hadden. op de camping nog even gezeten en toen naar bed want er stond ons weer een lange reis voor de boeg. Vrijdag morgen om kwart over 8 weg gegaan bij de camping ,toen naar de sociale dienst om nog een kaart af te geven die ze voor ons op bus zouden doen, maar je komt daar niet zo snel weg, Doratha liep nog even mee om ons uit te zwaaien en toen kon de reis beginnen. En daar gingen we. Albert K en Grietje hadden nog niet genoeg gezien,( wouden nog ff van het mooie uitzicht genieten) en die raakte we kwijt ( ze hadden geen van beide een mobiel wat niet echt handig is) ook waren Alex,Klaas en Albert B, Marieke elkaar kwijt (maar die hadden wel een mobiel wat wel handig is) toen waren wij, Alex,Klaas,Albert B en Marieke weer bij elkaar en we hadden besloten om naar het tankstation te gaan, en wie rijden daar op de kruising voorbij Albert K en Grietje zo nu waren weer kompleet( dat was nummer 1). Toen de bussen en de auto vol waren getankt kon de reis eindelijk echt beginnen rond kwart over 9 reden we daar weg het ging nu voorspoedig, totdat we de snel weg op moesten Albert K vond de vrachtauto voor zich wel erg mooi en reed daar achter aan en Albert B (gelukkig waren Alex en Klaas wat wijzer) want we stonden midden bij wegwerkzaamheden, naar een paar x geprobeerd om te draaien met de aanhanger achter de bus wat niet echt wou toch maar ff afgekoppeld en weer goed er achter gezet en toen konden we weer verder. Alex en Klaas stonden een stuk verder op een parkeerplaats op ons te wachten we waren weer kompleet en konden verder met ze allen (dat was nummer 2). Zo rond half 6 waren we bij de laatste tankstation voor de grens om alles af te tanken en nog wat dingen in slaan. En toen konden we weer verder in Duitsland hebben we nog een paar x aangelegd om te wisselen van chauffeurs en ook nog wat te eten. Zo rond kwart over 4 waren wij ( Albert B, Grietje, Marieke) weer in hardenberg en schatten dat de rest (Albert K, Klaas, Alex) ook rond die tijd in Hoogeveen waren. Al met al was het weer een mooie week met de nodige indrukken, en met het idee in je achterhoofd dat onze hulp nog lang niet klaar is.

Groeten de Polengangers

NL60RABO0379061201

t.n.v. Stichting Hulp aan Limanowa te Hoogeveen

(ANBI geregistreerd)

Wilt u contact met onze P.R. man.